Pełnometrażowy film animowany ze scenami aktorskimi rozwijany od 2012 roku i ukończony w 2024. Inspirowany komiksami Tadeusza Baranowskiego „Podróż smokiem Diplodokiem” i „Antresolka profesorka Nerwosolka”.
Scenariusz 2014-2019
Pomysł na film został zaprezentowany międzynarodowej publiczności po raz pierwszy na targach Cartoon Movie we Francji w 2014r.
Powstał też wtedy pierwszy draft Diplodoka, który jest wynikiem współpracy kilku autorów. W skład zespołu weszli polscy filmowcy i twórcy komiksów: Wojtek Wawszczyk, Rafał Skarżycki, Tomasz Leśniak, Jakub Tarkowski i Michał Śledziński oraz amerykański scenarzysta Mark Palmer. Historia została dopracowana przez ekspertów Phila Parkera (Aardman), Richelle Wilder (DreamWorks) i reżysera Krisa Pearna (The Willoughbys, Cloudy with a Chance of Meatballs 2).
Ostateczna wersja scenariusza została napisana przeze mnie w 2019.
Projekty plastyczne 2012-2019
Część projektów plastycznych, które zostały stworzone w ciągu kilku lat okresu przygotowawczego 2012-2019. Autorzy rysunków: Tomasz Leśniak, Janusz Ordon, Mariusz Arczewski, Michał Śledziński, Sławek Fedorczuk, Wojtek Wawszczyk.
Wstępny storyboard 2017
Jeszcze zanim napisałem ostateczną wersję scenariusza razem z grupą artystów narysowaliśmy wstępny storyboard – najważniejsze 300 momentów z fabuły filmu. Kadry tworzyli: Janusz Ordon, Michał Śledziński, Kuba Tarkowski, Tomek Leśniak i ja.
Tadeusz Baranowski 2017
w studiu Human Ark
Oryginalne komiksy, które stanowią inspirację przy produkcji filmu, zostały stworzone w latach 80-tych przez Tadeusza Baranowskiego. Autor komiksów odwiedził w październiku 2017r. studio animacji Human Film (dawniej Human Ark), gdzie zaprezentowałem mu kadry ze storyboardu, nazwane przeze mnie „gaciami” – bo wisiały jak rozwieszone pranie.
Test animacji 2017
Pierwszy plakat 2018
Właściwy storyboard 2019-2020
Pierwsza wersja storyboardu liczy około 650 stron i została ukończona w lecie 2019r. Storyboard był jeszcze kilkakrotnie rewidowany.
W 2020r. powstała ostatnia, szósta jego wersja, wraz z rysunkowym animatikiem.
start produkcji 2020
Polski Instytut Sztuki Filmowej przyznał dotację na produkcję filmu w 2016r., ale umowę na produkcję podpisał z nami w marcu 2020r. – na początku pandemii koronawirusa.
produkcja się rozkręca 2021
Po wielu latach czekania produkcja „Diplodoka”, niezależnie od pandemii, ruszyła pełną parą. W lipcu 2021 gościliśmy w Human Ark (obecnie Human Film) Anię i Tadka Baranowskich i pokazaliśmy im finalną wersję animatika i trochę skończonej animacji. Bardzo się podobało!
Praca nad animacją 2021-2023
Prace animacyjne przebiegały w studiu Human Film ze wspaniałą, utalentowaną i wesołą ekipą.
Making of Diplodocus: Animacja
Fungae
Po godzinach pracy, w ciągu trzech lat, stworzyliśmy wraz z art directorem „Smoka Diplodoka”, Tomkiem Leśniakiem, nasz wspólny komiks „Fungae”, który został wydany przez Kulturę Gniewu w 2023.
Making of Diplodocus: Zdjęcia w Brnie
Making of Diplodocus: Zdjęcia na hali
Making of Diplodocus: Foley
Making of Diplodocus: Before and Afters
Oficjalny Teaser 2023
Oficjalny zwiastun 2024
Recenzje
„Ja łapię Diplodoka za ogon i ucho i ruszam na przygodę!”
Kaja Kajutex Klimek
„Wyróżnia się na tle sztampowych animacji zalewających kina. Zachwyca świeżym, absurdalnym humorem i niesamowitymi światami.”
Rzeczpospolita
„Dzięki takim filmom jak Smok Diplodok chce się wziąć ten zaczarowany ołówek do ręki i na nowo narysować świat.”
film.org.pl
„Jeden z najlepszych od lat polskich filmów dla dzieci.”
Polityka, Jakub Demiańczuk
„Naprawdę pomysłowy film.”
Filmweb
„Dla fanów komiksów Baranowskiego i nie tylko.”
Vogue, Adriana Prodeus
„Animacja na zupełnie niepolskim poziomie.”
Remigiusz Różański
„Nowy rozdział dla polskiej animacji.”
Film w Szkole
„Inspirujące kino dla młodych widzów.”
Interia
„Nareszcie dostajemy animację, która nie tylko bawi, ale także zachwyca swoją formą.”
Na ekranie
„Trzyma poziom światowy i pozostaje oryginalna.”
Radio Ram
„Wyjątkowy spektakl fantazji, nasycony feerią barw, zamieszkiwany przez niejednoznaczne postacie (…) Powinien zapisać się złotymi literami w historii polskiej animacji i kina familijnego.”
Pan Animacja
„Takiej animacji w Polsce nie było.”
Wyborcza, Radosław Czyż
„Odważna i oryginalna adaptacja komiksu, która oferuje zarówno momenty zabawy, jak i chwile refleksji.”
Qlturalnik
„Bardzo dobry film dla szerokiego przedziału wiekowego widzów.”
Zespół Edukatorów Filmowych
„Sprawia wrażenie mozaikowej konstelacji, gdzie jej sens da się sprowadzić do prostych prawd: wszystko jest ulotne, szanujmy to, co mamy.”
Fdb
„Zbyt dobry by uwierzyć, że polski (…) To film z niezwykle imponującym, logicznym i dopracowanym scenariuszem.”
Immersja
Nagrody i nominacje
NAGRODY:
- Main Award at the 11. Young Horizons International Film Festival.
- Best Polish Film Award at the 11. Young Horizons International Film Festival.
- Best Script ZAIKS Award at the 11. Young Horizons International Film Festival.
- Film Experts Jury Honorable Mention at the 11. Young Horizons International Film Festival.
- Best Animated Feature Award at Sharjah International Children’s Film Festival.
- Best Feature Film for Children at Ale Kino! International Young Audience Film Festival in Poznań, Poland.
NOMINACJE:
- Annecy Festival 2024: world premiere.
- Polish Film Festival in Gdynia, Poland.
- 57 SITGES Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya.
- Schlingel International Film Festival.
- Tallinn Black Nights Film Festival, Estonia.
- Athens International Children’s Film Festival, Greece.
- Ajyal Film Festival, Qatar.
Scenariusz i reżyseria
- Wojtek Wawszczyk
Dyrektor artystyczny
- Tomasz Leśniak
Fabuła
- Wojtek Wawszczyk
- Kuba Tarkowski
- Rafał Skarżycki
- Tomasz Leśniak
- Michał Śledziński
- Mark Palmer
- Phil Parker
- Kris Pearn
- Kamil Polak
- Anja Franczak
- Maks Sikora
Projekty plastyczne
- Tomasz Leśniak
- Agata Karelus
- Tomasz Karelus
- Janusz Ordon
- Mariusz Arczewski
- Michał Śledziński
- Agata Karelus
- Michał Kwolek
- Sławek Fedorczuk
- Kuba Tarkowski
- Wojtek Wawszczyk
produkcja
- Studio Human Film (Maks Sikora)
- Katarzyna Zyg, Dorota Woropaj – kierownictwo produkcji
Koprodukcja
- PFX (Czechy)
Działy
- Pion modelowania – Łukasz Derda
- Rigging – Kamil Salem
- Pion layoutu – Kuba Tarkowski
- Pion animacji – Rafał Schubert
- LookDev – Agata Wacławiak
- Montaż – Wojtek Włodarski
- Zdjęcia (animacja) – Jacek Podgórski
- Zdjęcia (aktorskie) – Piotr Sobociński jr.
Muzyka
- Mikołaj Stroiński
- LXMP
Dźwięk
- Soundmaking
Polska dystrybucja
- Młode Horyzonty
Globalny agent sprzedaży
- Gebeka Films